Recensioner: dark ambient- och industrispecial

Mörk, meditativ och hotfull maskinbaserad musik kommer nog för alltid att ligga väldigt nära mitt hjärta. 2023 fortsätter dessutom att vara ett särdeles starkt år för den här typen av musik, vare sig man väljer att kalla den för dark ambient eller något annat. Jag kan omöjligen gå igenom alla, men nedan följer recensioner av tre av de bästa albumen att släppas de senaste månaderna.

Dark AwakeAbaris Hyperboreios

– Grekiska Dark Awake kastar sig huvudstupa ner i det kompakta europeiska mörkret. Han låter sig marineras i kontinentens ockultism, esoterism, krig och eländen och avspeglar detta i musiken. Om vartannat mullrar och dånar det, för att sedan mynna ut i neoklassiska orkestrala arrangemang och aggressiv martial industrial. Men hela tiden behålls en djupsvart och mystisk känsla. Solen når inte ner till dessa skyttegravar, där levande umgås med sedan länge döda.

Ute nu via Steinklang Industries.

Bästa låt: ”Shava Sadhana

Om ni gillar detta: VortexAs Gods Fall

Kristof BathoryExiled from Human Life

– Till vardags sjunger Kristof Bathory i Los Angeles-baserade industrimetalbandet Dawn of Ashes och utgör en tredjedel av dark ambient-gruppen Void Stasis. I oktober solodebuterade han på undertecknads favorit-label Cryo Chamber, med ett album som tar avstamp i en AI-liknande dystopi mer än 100 år i framtiden. Ni förstår ju själva vartåt detta barkar. Vi snackar förstås tunga kolosser till ljudbilder, iskall, krispig elektronik, åttiotalsdoftande och filmiska arpeggion och en atmosfär fullständigt bestulen på ljus – men med ett överflöd av dunkel skönhet. För detta är i sanning ett för det mesta underskönt album i all sin mardrömslika prakt.

Lite tungrott blir det i mitten, kring Atrium Carceri-samarbetet ”Surviving the Sandstorm” och ”Hostile Prisoner Colony”, men skimret kommer tillbaka med besked på fantastiska avslutningstrion ”Abandoned Wreckage”, ”Repairs for Space Travel” och ”The Escape”. Och på det hela taget levererar Bathory en mycket imponerande samling synthiga och djupt dystopiska dark ambient-stycken.

Bästa låt: ”Abandoned Wreckage”, även om den här typen av tematiska dark ambient-album alltid bör betraktas som helheter (det bör ju alla album, men ni fattar).

Om ni gillar detta: Duga-1Abyss

Letum Dreams and Illusions

– Bakom namnet Letum finns svensken Mathias Henriksson – en veteran i genren, som albumdebuterade redan 2001. Han är känd för sina brutala ljudbyggen och kraftfulla kompositioner med vilka han låter illustrera själens mörkaste skrymslen. Dreams and Illusions, utgiven på franska Cyclic Law i september, är definitivt inget undantag.

Med varmkalla, sprakande, subtilt aggressiva och hotfulla maskinljud och svepande orkestrala passager skapar han djupt förtätade stämningar gjorda för att tonsätta just dessa mörka skrymslen i själen och tillvaron. Visst, det är mörkt, men här finns gott om skönhet, gott om nyanser och rening. Detta är ett av årets allra bästa album inom dark ambient-genren.

Bästa låt: ”This is Farewell

Om ni gillar detta: Raison D’êtreDaemonum