Recensioner: 2021-05-07

Chivvy Chivvy

Efter att ha släppt några av indie-Sveriges allra bästa singlar det senaste året är Göteborgstrion Chivvy äntligen här med sitt debutalbum. Den som är rädd att singlarna kanske endast var lyckoträffar kan lugnt andas ut. Chivvy hanterar långformatet ypperligt.

Plattan, precis som singlarna ”Deeper Blue”, ”Red Water” och ”In Control”, blandar malande shoegaze med glimrande dreampop och en svärta som hämtad från den gothigaste postpunken (tänk moderna mästare som Lebanon Hanover eller Tempers). Chivvys mollstämda toner rör sig mellan rosa skymning, beckmörk natt och bister gryning. Det är romantiskt, men med en grym närhet till både tragik och förlust. Men här finns också popkänsla, om än återhållen sådan. Bäst hörs det i fantastiska utanförskapshymnen ”Smile”.

Chivvy har hittat sin formel av ringande gitarrer, dov bas och eterisk sång, och ska jag klaga på något är det väl att de ogärna lämnar den. Stundtals är det svårt att hålla isär låtarna och jag hade önskat en gnutta mer variation för dynamikens skull. Men med det sagt är detta fortfarande ett jättestarkt debutalbum från ett band som bevisat att de är ett av Sveriges allra bästa i sin genre.

Släpps idag via Novoton.

Bästa låt: ”Smile”, ”Deeper Blue”

Om ni gillar detta: lyssna på allt med makalösa svenska bandet Nattskärran.

Driften – Driften

Svenska indieveteranen Jenny Wilson och hennes partner Christian Ekwall har gjort gemensam sak. Tillsammans har de bildat duon Driften. Den självbetitlade debuten är ett två spår och 43 minuter långt ambient konceptalbum med, enligt pressreleasen, erotiska förtecken. De varvar tung elektronik och samplade ljud och röster med en förtätad skräckstämning. Det är musik att förlora sig i och hypnotiseras av. Musik som ett varmt, inbjudande svart hål. Musik att förfäras – och förföras – av. Men framförallt är det fantastiskt bra – av just de anledningarna.

Pretentiöst, kanske vissa (plebejer) fnyser. Själv lyfter jag alltid på hatten åt alla pretentioner som kan backas upp. Och backar upp sina eventuella pretentioner, det gör Wilson och Ekwall. Och i dessa tider av ändlösa singel- och EP-släpp och mer eller mindre uttalade krav på omedelbar tillfredsställelse är det fantastiskt med artister som vågar utmana – sig själva, branschen och lyssnarna. Driften kanske inte vinner grammisar eller hamnar på någon vidrig Spotify-innelista, men de har skapat något som, tack vare sin egenart och allergi mot trender, garanterat kommer bestå under lång tid.

Driften släpps idag via Gold Medal Recordings.

Bästa låt: går inte att säga, plattan är så mycket helhetsupplevelse som det är möjligt.

Om ni gillar detta: GrouperGrid of Points