Recension: Marcus Berggren – Hökens Gata Hustler (EP)

Innan Marcus Berggren blev en av Sveriges mest begåvade komiker, krönikörer och poddare var han musiker. Han spelade i band som Doris Discotheque och Haralds Hjältar, och 2015 skrev han några låtar under eget namn. På den tiden förde han ett spartanskt liv i en källare i Götet och pendlade till sin gamla musiklärare Mattias Tell i Skara (eller ”schlätta”, som vi västgötar kallar det) för att spela in dem. Men det är först nu som dessa låtar ser dagens ljus, i form av fyraspårs-EP:n Hökens Gata Hustler. Och det är en nervig och angelägen samling punk-smutsiga indiesmockor vi bjuds på.

Vid en första lyssning kan öppningsspåret ”Snälla öppna erat skrin” kännas flamsig och ofokuserad. Men lyssnar man närmare hör man både Violent Femmes och Jonathan Richman. Humor, visst, men det är den utslagnes humor och med en punkig framtoning. ”Nordre älv” är, för en obotlig melankoliker som jag, plattans bästa spår. Till en i huvudsak akustisk inramning sjunger Berggren outsiderns vedermödor och hyllar vattendraget mellan Kungälv och Kattegatt som en tillflyktsort när inget annat går att stå ut med. Här kommer också sångaren Berggren fram och han låter som en återhållen Håkan Hellström med en Jocke Bergsk falsett. Enkelt, men starkt. ”Tjack och CS” är en annan höjdpunkt. Där besjunger/begråter en åldrande slacker tiden som sprungit ifrån honom. Låten kan också skryta med att ha plattans kanske starkaste refräng. EP:n avslutas sedan med titelspåret – en göteborgspunkig indiedänga som för tankarna till både Bad Cash Quartet och tidiga Håkan, och som mycket väl har potential att bli en hygglig hit. Den har klokt nog även fått en (snygg) video, som man kan se här.

Min bror kallade EP:n för en frisk fläkt, och jag är beredd att hålla med. Med tanke på Berggrens popularitet är det långtifrån otänkbart att plattan hamnar på listorna – och där, bland avfall och tillrättalagda meningslösheter som Hov1, Miriam Bryant och Bieber, hade den onekligen känts som just en frisk fläkt. För äkthet, nerv, smuts och skevhet är precis vad pop-Sverige saknar och behöver.

Hökens Gata Hustler släpps idag 30/3 på Berggrens egen label Kode Records.

Bästa låt: ”Nordre älv”

Om ni gillar detta: Violent Femmes – Violent Femmes